Програми и радно време музеја током 29-тих тешњарских вечери (14-22. август 2015)

Током 29-тих Тешњарских вечери (24-22. август 2015) за посетиоце ће бити приступачни следећи садржаји Музеја:

  • Централна стална поставка „Ваљево – трећа димензија прошлости, поглед из будућности“
  • Сталне поставке „Сеча кнезова“ и „Ваљевска нахија у Првом и другом српском устанку“, у Муселимовом конаку
  • Изложба „Ваљево 1914-1915. Године – град болница“ у галерији музеја.

Радно време музеја током трајања Тешњарских вечери је двократно: од 10 до 15 и од 18 до 23.

ПОСЕБНИ ПРОГРАМИ

(промоција и филмске вечери)

ПРОМОЦИЈА ПРВОГ БРОЈА НОВОГ ИСТОРИЈСКОГ НАУЧНОГ ЧАСОПИСА:

НАТПИСИ И ЗАПИСИ

О часопису говоре: професор др Синиша Мишић, председник издавачког савета и др Владета Петровић, уредник и доцет др Владимир Кривошеје, директор Народног музеја Ваљево који је коиздавач.

Петак 14. август, у 18 и 30, плато испред Музеја

МУЗЕЈСКЕ ФИЛМСКЕ ВЕЧЕРИ ТОКОМ ТЕШЊАРСКИХ ВЕЧЕРИ

(филмови са XВИ Међународне смотре археолошког филма Народног музеја Београд, и XИИИ Међународног фестивала етнолошког филма Етнографског музеја у Београду)

ПЕТАК 14. август

19:45 – ПЛАТО ИСПРЕД МУЗЕЈА: Филмови са XВИ Међународне смотре археолошког филма Народног музеја Београд

Град потонулих богова (Миасто затопионyцх Богów), Режија: Здзисłаw Цозац, Пољска 2013, 44′

Филм прати археолошка истраживања древног града Волин (Волин) који се налазио на обали балтичког мора и за кога се везују бројне легенде.

Велика игра. Археологија и политика (Дас гроßе Спиел. Арцхäологие унд Политик), Режија: Тхомас Тоде, Расмус Герлацх, Немачка 2011, 20’

Филмски приступ истоименој изложби одржаној у Есену а која говори о археолозима који су постали делом велике политичке сцене. У оффу суделујемо у имагинарном судском процесу који се води против десет чувених археолога активних на Средњем истоку. Слушамо изнесене оптужбе и одбрану, као и доказе у корист или против ових археолога и њиховог рада, између осталог њихово деловање у оквиру разних тајних служби. Каква је одговорност Европе у погледу стечених предмета у време колонијализма? Супротно ранијим претпоставкама, археологија и политика биле су тесно повезане.

СУБОТА 15. август

19:45 – ПЛАТО ИСПРЕД МУЗЕЈА: Филмови са XВИ Међународне смотре археолошког филма Народног музеја Београд

Моћ елемената: Вода (Дие Мацхт дер Елементе: Wассер), Режија: Цхарлес Цолвилле, Рутх Омпхалиус, Немачка 2011, 43′

Документарни серијал од четири епизоде „Моћ Елемената“ настао у сарадњи са ББЦ, посвећен је у свакој епизоди једном од класичних елемената: ватри, води, земљи и ваздуху. Друга епизода описује утицај елемента воде на историју и данашњицу човечанства.

Римско позориште у Аости (Ил театро Романо ди Аоста), Режија: Бенни Пиазза, Италија 2012, 18΄

Филм представља најзначајније археолошко налазиште главног града покрајине Вале д’Аоста, древне Аугусте Салассорум – Римски театар чијим се импознатним остацима и данас дивимо. Такође, филм представља различите фазе романизације покрајине Вале д’Аоста као и економски и друштвени развој главног града кога називају и Алпски Рим.

НЕДЕЉА 16. август

19:45 – ПЛАТО ИСПРЕД МУЗЕЈА: Филмови са XВИ Међународне смотре археолошког филма Народног музеја Београд

Моћ елемената: Ваздух (Дие Мацхт дер Елементе: Луфт), Режија: Цхарлес Цолвилле, Рутх Омпхалиус, Немачка 2011, 44′

Документарни серијал од четири епизоде „Моћ Елемената“ настао у сарадњи са ББЦ, посвећен је у свакој епизоди једном од класичних елемената: ватри, води, земљи и ваздуху. Трећа епизода описује утицај елемента ваздуха на историју и данашњицу човечанства

Липари, лука за коју нико није мислио да постоји (Липари, ил порто цхе нессуно пенсава есистессе), Режија: Роберто Риналди, Италија 2009, 26΄

Неочекивана археолошка открића уносе светлост на локалитет за који се није знало да  постоји. Липари, нејвеће од Еолских острва, изненађује посетиоце својом природном лепотом и  невероватним богаством свог археолошког наслеђа.

ПОНЕДЕЉАК 17. август

19:45 – ПЛАТО ИСПРЕД МУЗЕЈА: Филмови са XВИ Међународне смотре археолошког филма Народног музеја Београд

Звуци каменог доба (Клäнге дер Стеинзеит), Режија: Петрус ван дер Лет, Аустрија 2014, 44’

Да ли је човек у праисторији имао музичке инструменте и да ли је знао да њима производи звукове? Како је од кости и рога могао да направи музички инструмент у најранијој праисторији.

Виминацијум – империја Србије, Режија: Маријана Петровић, Србија 2014, 13′

Кратка филмска прича о некадашњем сјају и пропасти римског града и војног логора – Виминацијума, скренула је пажњу не само националне, већ и светске јавности која са нестрпљењем очекује да Виминацијум на светској културно-историјској сцени заузме место које му с правом припада.

Жена у Помпеји (Ла донна а Помпеи), Режија: Оресте Тартаглионе, Италија 1966, 10΄

Драгоцени документарни филм који представља и једну врсту антологије  Спун Ривер на женски начин.  Натписи, археолошке ископине и остала сведочанства говоре нам о богатим госпођама, робињама, проситуткама, о женама из различитих друштвених класа и миљеа које су се налазиле у Помпеји у финалним данима ерупције.

УТОРАК 18. август

19:45 – ПЛАТО ИСПРЕД МУЗЕЈА: Филмови са XВИ Међународне смотре археолошког филма Народног музеја Београд

Време метала. Настајање хијерархије (Металл – Зеитен. Одер: Дие Хиерарцхисиерунг дер Геселлсцхафт), Режија: Петрус ван дер Лет, Аустрија 2015, 43’

Колико је појава коришћења метала утицала на развој цивилизације. На интересантан начин филм приказује како је човек од метала почео да прави оруђе и оружје које је користио у свакодневној употреби.

Монументални комплекс Светог Орса у Аости од ИВ  до XИ века (ИЛ ЦОМПЛЕССО МОНУМЕНТАЛЕ ДИ САНТ’ОРСО ИН АОСТА дал ИВ алл’XИ сецоло), Режија: Паоло Албанесе, Италија 2009, 16΄

ИИ Монументални комплекс Светог Орса у Аости од XИИ  до XXИ века (ИЛ ЦОМПЛЕССО МОНУМЕНТАЛЕ ДИ САНТ’ОРСО ИН АОСТА дал XИИ ал XXИ сецоло), Режија: Паоло Албанесе, Италија 2010, 18΄

Ова два филма представљају једну врсту обиласка са водичем овог величанственог религиозног комплекса регије Вале д’Аоста. Приказана је еволуција здања од једноставне куће за молитву до садашњег бисера архитектуре који у својој структури рефлектује различите политичке, религиозне и културне историје најмањег региона у Италији.

СРЕДА 19. август
19:45 – ПЛАТО ИСПРЕД МУЗЕЈА: Филмови са XИИИ Међународног фестивала етнолошког филма Етнографског музеја у Београду

Посрано сиромаштво (Пооп он Повертy), Јужноафричка Република, Данска , Режија: Виџеј С. Џода 6’, 2013.
На ободима пустиње Тар (Индија) сваке године се одржава највећи сајам камила који окупља велики број ходочасника, трговаца и туриста. То је прилика и за сиромашне породице које сакупљајући камиљу балегу, обезбеђују за своје домове преко потребну енергију за припрему хране.

Учитељица Ајаваска (Маестра Аyахуасца), Чешка . Режија: Вилијам Полтикович, 76’, 2011
У пространствима Амазоније (Јужна Америка) успева биљка ајаваска, за коју се верује да има моћ да лечи, прочишћава и отвара врата за више спиритуалне димензије. Филм говори о искуствима локалних шамана, који посредством њеног дејства лече неизлечиве болести и „путују целим светом“, али и различитих стручњака, те обичних људи, и њиховим доживљајима.

ЧЕТВТРАК 20. август
19:45 – ПЛАТО ИСПРЕД МУЗЕЈА: Филмови са XИИИ Међународног фестивала етнолошког филма Етнографског музеја у Београду

Аину. Путеви до сећања, Режија: Маркос П. Сентено Мартин, 82’, 2013.
Путујући од Хокаида (Јапан) до европских музеја у којима се чува мноштво артефаката древног јапанског Аину народа, упознајемо материјално и нематеријално културно наслеђе људи чија се култура данас налази на цивилизацијској маргини. Филмско бележење је још један од покушаја да се одржи и опстане како сам Аину народ, тако и њихов идентитет и
начин живота.

ПЕТАК 21. август
19:45 – ПЛАТО ИСПРЕД МУЗЕЈА: Филмови са XИИИ Међународног фестивала етнолошког филма Етнографског музеја у Београду

Укратко (Бреф), Шпанија.. Режија: Кристина Питоули, 30’, 2013
Супротстављена мишљења о глобалном проблему ритуалног обрезивања жена. Путем разговора са имигрантима из афричких земаља у Шпанију, филм доприноси развоју свеобухватне дискусије о ставовима, који се на једној страни базирају на принципу заштите људских права, док је на другој дискурзивно постављен принцип очувања културног наслеђа.
Пустоод (Пустоод), Србија, Режија: Небојша Илић Илке, Етнографски музеј у Београду, 55’, 2014
Филмски портрет Христифора Црниловића, српског сликара, колекционара и преданог истраживача традиционалне културе, чија се богата спомен-збирка данас чува и излаже у Манаковој кући у Београду.

СУБОТА 22. август
19:45 – ПЛАТО ИСПРЕД МУЗЕЈА: Филмови са XИИИ Међународног фестивала етнолошког филма Етнографског музеја у Београду

О, рибару, друже стари (Меу песцадор, меу велхо), Португал, режија: Амаја Сумпси, 58’, 2014.
Изолована рибарска места и мањи градови на Азорским острвима (Португал) у северном Атланском океану постали су током последњих седам година туристичка дестинација. Припадници острвске заједнице неминовно реагују на новонастале околности и масовни туризам, уједно мењајући њихово виђење сопствене будућности